KUPE kulturně-umělecký prostor v Opavě

Kulturně-umělecký
prostor

_místo, kde se
dějí věci.

_sledujte @kupecko na Facebooku
a nic vám neunikne

 

3_02
so
19.30

_zpět

Slzy Sfingy a Černobílá

_křest dvou videoklipů s koncertem

Dominik Fajkus (klavír), Jan Hanousek (violoncello) a Zdeněk Janeček (bicí)

100,-

Zveme Vás na křest dvou videoklipů, jedná se o skladby Slzy Sfingy a Černobílá. Pod videoklipem Slzy Sfingy z alba Violombe se podepsal režisér a kameraman Jiří Grossman. Skladba Černobílá vznikla ve spolupráci s pražskou raperkou a zpěvačkou SharkaSs. Natáčení videoklipu probíhalo v Mramorovém sálu pražské Lucerny a vzniklo za podpory jazykového vzdělávacího centra FAKTUM Opava.

Dominik Fajkus (1992) je opavský pianista a skladatel. Na piano začal hrát v osmnácti letech jako samouk, posléze nastoupil na ZUŠ, kde získal první cenné rady a odborné lekce od bulharského pianisty Nenka Slavova. V současné době studuje hru na piano u korepetitorky Slezského divadla Libuše Vondráčkové. V loňském roce vystavoval své obrazy v pražské Lucerně společně s prezentací svého debutového alba Dreams, jehož skladby zazní v dokumentárním filmu věnovanému odsunu sudetských Němců. Rovněž také několikrát vystoupil na festivalu Bezručova Opava a pro své rodné město připravuje i další projekty. Mimo jiné je pianistou a skladatelem Festivalu outdoorových filmů se kterým spolupracuje již třetím rokem. Také se podílel na dobročinném večeru nadace Debra, na akci Slezské nemocnice Daruj krev a koncertu pod širým nebem pro chráněné bydlení v Životicích. Působí jak na domácí půdě tak i v Německu. Vyučuje děti i dospělé ve hře na piano. Do budoucna připravuje vlastní knihu poezie doprovázené autorskými malbami.

Jan Hanousek (1984) je violoncellista a skladatel. Hře na violoncello se věnuje od 12 let. Hned zkraje začal působit nejprve v Dětském komorním orchestru a později v Opavském studentském orchestru, po dlouhou dobu úspěšného působení tohoto tělesa byl jeho koncertním mistrem violoncell. S tímto orchestrem zvítězil opakovaně například v celostátní soutěži Concerto Bohemia, či v mezinárodní soutěži orchestrů v Neerpeltu (Evropský hudební festival) a procestoval prakticky celou Evropu. Po absolvování brněnské konzervatoře se věnoval univerzitnímu studiu dramaturgie a několik let působil jako kulturní redaktor v opavských novinách. Po zkušenostech v mnoha hudebních formacích zakotvil v pravidelné spolupráci s klavíristou Dominikem Fajkusem. Postupně od stření školy hrál s Ador Dorath, Angles, Ichthys, La Banda, Sonyk Bel, hudebně spolupracoval s Blankou Fišerovou na komponovaných večerech poezie, kde uváděl své autorské sólové skladby pro violoncello, vytvářel multižánrové projekty ve spolupráci s básníkem Davidem Bátorem, které připravil pro několik významných festivalů, byl členem Bohemian Symphony Orchestra Prague na turné v Německu a podobně. Vytvořil hudbu pro několik dokumentárních filmů a složil například klavírní trio Miniatury, jehož premiéru nastudoval společně se svými rodiči Petrem (klavír) a Naďou (housle), kteří rovněž v současnosti uvádějí společně s dalšími muzikanty jeho skladby z cyklu Jeden rok (sextet), krom komorní hudby píše také symfonickou. Vedle hudebního působení píše také poezii, tiskem vyšly mimo jiné dvě jeho sbírky – Pohádky za mřížemi a Jen pár tónů.

Zdeněk Janeček - multiinstrumentalista, skladatel, učitel

Již od raného dětství Zdeněk toužil po hře na bicí nástroje, jelikož je viděl u svého dědy a na jeho soupravu také prvně v životě hrál. Navzdory jeho přání se však z důvodů bydlení v panelovém domě jeho rodiče rozhodli přihlásit ho na ZUŠ Václáva Kálíka v Opavě ke hře na trubku. Zde se brzy zapojil do dechového orchestru, se kterým procestoval část evropy, navštívil Island, Norsko, Itálii a další. Ve stejném období docházel do školy s rozšířenou hudební výchovou - nyní Ilji Hurníka, kde docházel do pěveckého sboru Domino. Po ukončení ZUŠ (12let) a dokončení základní školy trumpetu odložil, ne však na trvalo. Na střední škole se účastnil víkendových čundrů s přáteli, kde se naučil sám hrát na kytaru a poprvé si vyzkoušel psát hudbu i texty. Po střední škole odešel sloužit základní vojenskou službu, kde už si pohrával s myšlenkou založení kapely a hraní na elektrickou kytaru. Po vojně vytvořil seskupení Sanatorium, což byla garážová hard-rock kapela, kde skládal hudbu a působil jako frontman. Tato kapela neměla dlouhého trvání, natočilo se jedno demo, avšak stala se základem budoucí trash-metalové kapely Memoritall, kde už hrál na bicí soupravu s dvojitým pedálem. V Memoritallu skládal převážně veškerou hudbu i texty a za bicíma i zpíval (growling). S kapelou měl úspěch, poprvé si vyzkoušel učení, protože všechny členy učil svoje skladby. Byla natočena tři dema a proběhla řada vystoupení nejen v Opavě, také v klubech a na festivalech po celé severní moravě. Kapela se časem rozpadla, tak začal experimentovat a hostovat ve více opavských kapelách, jako byl Sacrist, Coronach, Bandagent a Kretenz Kredenz, čímž si rozšířil stylové spektrum. Jeho zájem o bubnování rostl, a tak se stalo že objevil Djembe, tradiční západoafrický buben. Vytvořil si vlastní techniku, kterou pak používal i na Cajon, který objevil o něco později. Na tyto perkuse měl možnost poprvé hrát s Dominikem Fajkusem a Janem Hanouskem, se kterými se na chvíli vrátil i k trubce. Zmiňované trio nazkoušelo a upravilo známé popové, rockové, muzikálové, filmové, ale i klasické skladby, se kterými vystupuje dodnes. S Janem Hanouskem navíc vystupuje v duetu J&J, které natočilo album Violombe.
Stěhování do Holandska však vytvořilo pomyslný konec za veškerou hudební aktivitou v Opavě. V holandském Haagu vystupoval na barové scéně, kde se naučil lépe improvizovat v blues, jazzu, country rocku, latinských stylech atd. Mimo to navštěvoval půl roku učitele Djembe, kde objevil pravou techniku hraní na tento nástroj, kterou aplikuje i při hře na Cajon. Inspirován africkými rytmy vytvořil vlastní systém a teorii tvoření a výuky rytmu - školu kterou nazval Dumtuka. Se svými prvními studenty vytvořil uskupení Rhythm Friends (přátelé rytmu), pořádali bubenické kruhy na pláži v Haagu, které se těšily velké oblibě.
Jako vedlejší zájem tvoří spirituální hudbu, zpívá mantry a hraje na tibetské mísy a šamanské bubny. Zároveň se zabývá alikvotním zpěvěm a šamanským hrdelním zpěvem. 
V současnosti mimo jiné pokračuje ve vývoji svého systému Dumtuka a jeho aplikaci při zdokonalování koordinace a kreativity, jako jsou
prototypy vlastních bubnů a rytmických kombinátorů, které se aktuálně připravují na elektronickou podobu.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.