KUPE kulturně-umělecký prostor

Kulturně-umělecký
prostor

_místo, kde se
dějí věci.

_doporučujeme rezervaci míst
z důvodů omezené kapacity

 

+

_zpět

Kurt nafurt

stálá expozice Kurta Gebauera

Kurt Gebauer

Narodil se 18. srpna 1941 v Hradci nad Moravicí. Studoval na ŠUŘ v Brně a sochařsko-kamenické škole v Hořicích v Podkrkonoší. Po kamenické práci na pražských památkách a vojenské službě studoval ještě na AVU v Praze a na Académie des Beaux-Arts v Paříži. 
Pracuje nejen s klasickými materiály, ale i s netradičními – textil (vycpávání), plasty, kašírování, asambláže. Pracuje také s fotografií, videem a píše texty.
V letech 1990 – 2015 pedagogem, posléze emeritním profesorem na UMPRUM v Praze. Založil zde předmět Veřejný prostor pro studenty architektury, sochařství, krajinářství a další související obory, přístupný i studentům AVU a ČVUT. Z jeho ateliéru vzešla řada umělců – Lenka Klodová, David Černý, Dagmar Šubrtová, Marek Rejent, Ivana Junková, Jan Stolín a další. Mnozí učí i ve významných institucích a vychovávají další mladou generaci, která, doufejme, ještě více pozvedne kulturu našich končin.

Veřejnost zaujaly už jeho vznášející se Plavkyně. Na tématu ostatně stále pracuje formou kresby a fotografie. 
Politicko-satirická témata: Trpaslíci, Zdraviči, Obludy.
Dramaticky hravé pohybovky – Houpačka, Utíkající dívka, Děvče na židli.
Práce s venkovním prostorem – Minikrajina v Ostravě-Fifejdách, park u nádraží v Hradci nad Moravicí, park firmy Podzimek a synové v Třešti.
Skulptury ze skládaného kamene – Beskyda v Rožnově, Vodopád v Ostravě Porubě, řada realizací v Praze anebo také v Itálii či Číně.
Realizace v Opavě – Utíkající dívka z r. 1976 před Domem umění, Ptáci na Ptačím vrchu, Hlavy na sloupech v Nové Bredě, v Hradci nad Moravicí Sen o létání v zámeckém parku.
Další realizace – v Ostravě Hrabůvce Děvče na židli, v Třinci Bohyně hor, v Brně pomník W. A. Mozarta. 

V roce 1986 realizoval pro kanadský pavilon na EXPO 16 soch bláznivých vynálezců – odlitek části jednoho vynálezce zde v expozici. 
Opavská expozice tvoří průřez tvorbou Kurta Gebauera. Od studentské práce Matky až po kresby z posledního období. To vše doplněno klecohlavami, které byly vytvořeny přímo pro osazení na atiky terasy a instalovány „svítící“ nohy na cihlovém komíně. Také stávající studna uvnitř budovy byla osazena klecopumpou alegorizující právě původní účel – čerpání vody pro parní lokomotivy. Hravost a nadsázka jsou také uplatněny v kreslených piktogramech na dveřních křídlech, samozřejmě s použitím slezského dialektu, který je tak typický pro Kurta Gebauera.