KUPE kulturně-umělecký prostor

Kulturně-umělecký
prostor

_místo, kde se
dějí věci.

_sledujte Kupečko na Facebooku
a nic vám neunikne

 

4_10

19.00

_zpět

Blues na cestách

_POŘAD JE PRO NEMOC ZRUŠEN, děkujeme za pochopení

Matěj Ptaszek je první Evropan, který strávil coby spisovatel, fotograf a bluesový hudebník více než dvacet měsíců v odlehlé části divokého kolumbijského departamentu Antioquia. Zatím co o víkendech hrával blues po Medellínských hospodách, tak v normálních dnech žil na poslední tradiční kovbojské vesnici celého hispánského světa v obci Concepcion, kde intenzivně pracoval na svých dvou cestopisných knihách. Coby vystudovaný fotograf (SUPŠ 1997-2001) pořídil v zemi magického realismu unikátní umělecké reportáže ze života místních vaquerů - kovbojů. Jaké to je ocitnout se uprostřed nefalšovaného divokého západu a být akceptován drsnými horskými honáky dobytka, kteří mezi sebe jen tak někoho nepřijmou? Jaké to je, když jste obklíčeni vojáky po útoku povstalců gerily ELN uprostřed partyzánské oblasti? Jaké pocity vás svírají, když se nacházíte na území neblaze proslulé povstalecké skupiny FARC mimo kontrolu vlády? Co se vám honí hlavou, když vám velitel super elitní policejní jednotky GOE zabavuje fotografie z návštěvy nejkontroverznějšího vrcholného politika země, nebo když v horách narazíte na nefalšovaného zlatokopa, který rýžuje zlato v řece jako z románu Jacka Londona? Na to vše se můžete zeptat dobrodruha Matěje Ptaszka.

Lubomír BUŽMA Khýr, hráč na akustickou kytaru, dobro kytaru, banjo a foukací harmoniku se věnuje akustické bluesové muzice s českými texty. Repertoár tvoří z velké části vlastní písničky a také tradicionály a gospely s originálními úpravami textů do češtiny. Své bohaté zkušenosti ze společného hraní s polským bluesmanem Markem Wojtowiczem a následného desetiletého působení v duetu Retro Blues, kde se autorsky i interpretačně podílel na polovině repertoáru souboru a v neposlední řadě také společného vystupování a hraní s Pepou Streichlem dnes bohatě využívá nejen ve studiu, ale zejména na živých vystoupeních. Tento bluesman s banjem na klíně, foukací harmonikou ve stojánku v ústech, s pravou nohou na ozvučené dřevěné krabici a s tamburínou na levé noze nejen vypadá, ale i skutečně zní originálně, zejména když při tom zpívá jednu ze svých písniček ve slezském nářečí.